fbpx
030-6055599 info@delta-holidays.nl

Tijgernest Bhutan

PARO TAKTSANG

Paro Taktsang, beter bekend onder de naam het Tijgers Nest is niet voor niets de nummer 1 bezienswaardigheid van Bhutan. Het klooster is een van de 13 Tijger Nest grotten in het historische Tibet, waartoe Bhutan destijds behoorde. Tegenwoordig is het het bekendste klooster in het Himalaya gebergte. Door de waanzinnige ligging, op ruim 900 meter boven de Paro Vallei, en de rijke historie is dit klooster een icoon.  

De naam van het klooster is ontstaan door een bijzondere legende. Guru Rinpoche (de stichter van het Tibetaanse boeddhisme) zou hier in de achtste eeuw op de rug van een tijgerin naar toe zijn gevlogen vanuit de Singye Dzong. Deze tijgerin is geland op de ontoegankelijke steile rotswand waarna Guru Rinpoche zijn intrek nam in een grot. Nadat hij de tijgerin had getemd is hij begonnen met de verspreiding van het boeddhisme in Bhutan. 

Een andere legende stelt dat een voormalige echtgenote van een keizer, bekend als Yeshe Tsogyal, vrijwillig een leerling werd van Guru Rinpoche (Padmasambhava) in Tibet. Ze veranderde zichzelf in een tijgerin en droeg de Guru op haar rug van Tibet naar de huidige locatie van de Taktsang in Bhutan. In een van de grotten hier voerde de goeroe vervolgens meditatie uit en kwam in acht geïncarneerde vormen (manifestaties) tevoorschijn en de plaats werd heilig verklaard. Yeshe Tsogyal werd hierdoor bekend als de moeder van het Tibetaanse Boeddhisme. 

Vanaf de 11e eeuw kwamen veel Tibetaanse heiligen en vooraanstaande figuren naar Taktsang om te mediteren, waaronder Milarepa, Pha Dampa Sangye en de Tibetaanse yogini Machig Labdrön. Tussen de 12e en 17e eeuw vestigden veel Lama’s die uit Tibet kwamen hun kloosters in Bhutan.  

In de 17e eeuw speelde de bekende Penga Lingpa van Bumthang, die vele kloosters stichtte in verschillende delen van Bhutan, ook een belangrijke rol bij het creëren van religieuze en seculiere dansvormen. Deze dansen worden tegenwoordig nog steeds in Paro uitgevoerd bij het Tse-festival. 

Hierna kwam Ngawang Namgyal uit Tibet naar deze locatie. Hij was gevlucht voor de Geluga Orde, een sekte die domineerde in Tibet onder de Dalai Lama’s. Hij vestigde zich hier en hij stond bekend als de Zhabdrung met een volledige autoriteit (vergelijkbaar met een Dalai Lama – die zijn gereïncarneerd om gelovigen te leiden naar het pad van verlichting). Hij wilde een tempel vestigen op de locatie van Taktsang. Toen Tibet Bhutan binnenviel, voerde hij samen met Rigzin Nyingpo en de beschermende goden rituele dansen uit om de indringers te verjagen. Bhutan won de oorlog tegen Tibet. Hoewel hij toen graag een tempel wilde boeken om het succes te vieren, lukte dat niet.  

De wens van Zhabdrung om hier een tempel te bouwen, werd wel vervuld door de vierde Druk Desi Tenzin Rabgye, een reïncarnatie van Guru Rinpoche. Hier zijn “bevestigde bewijzen voor gevonden. Tenzin Rabgye werd (door zijn vrienden) gelijktijdig binnen en buiten zijn grot gezien, een kleine hoeveelheid voedsel was voldoende om alle bezoekers te voeden en niemand raakte gewond tijdens de wandeling naar de dienst (ondanks dat het pad naar het klooster gevaarlijk en glad is). De inwoners van de Paro Vallei hebben in de lucht verschillende dierlijke vormen en religieuze symbolen zien vliegen, waaronder een bloemenregen in de lucht die niet de grond heeft geraakt.  

HET KLOOSTER 

Het gedeelte op de berg bestaat uit acht grotten. De tempel bestaat uit vier hoofdtempels. Deze zijn perfect ontworpen aan de omgeving en de rots. Van de acht grotten zijn er vier relatief gemakkelijk te bereiken. De grot waar Guru Rinpoche voor het eerst binnenkwam, vliegend op de Tijger, staat bekend als ‘Tholu Phuk’ en de oorspronkelijke grot waar hij woonde en mediteerde, staat bekend als de ‘Pel Phuk’. Hij gaf de monniken opdracht hier het klooster te bouwen.  

Het klooster ligt zo gevaarlijk hoog dat men zegt: “het klampt zich vast aan de zijkant van de berg als een gekko “.  

De belangrijkste grot kunt u bereiken via een smalle doorgang. De donkere grot herbergt een dozijn afbeeldingen van bodhisattvas (leraren van de mensheid, gedurende een bepaalde periode, hierna krijgt een Bodhisattva de rang van Boeddha en reïncarneert hij niet meer in een fysiek lichaam) en boterlampen die branden voor de goden.  

Een elegant beeld van Chenrezig Avalokiteshvara, de belangrijkste Bodhisattva, wordt hier ook aanbeden. In een aangrenzende kleine grot zijn heilige geschriften geplaatst. Deze geschriften zijn geschreven met goudstof en het gemalen beenderpoeder van een goddelijke lama. Er wordt ook gezegd dat de monniken die het Vajrayana- boeddhisme beoefenen (de formele staatsgodsdienst van Bhutan) hier drie jaar wonen en dan zelden afdalen naar de Paro-vallei.  

Alle gebouwen zijn met elkaar verbonden door trappen en trappen gemaakt in rotsen. Er zijn een paar gammele houten bruggen langs de paden en trappen om ook over te steken. De tempel op het hoogste niveau heeft een fries van Boeddha. Elk gebouw heeft een balkon met een prachtig uitzicht op de schilderachtige Paro-vallei beneden.  

LIGGING TIJGERNEST

Het klooster ligt 10 kilometer ten noorden van Paro en hangt aan een spectaculaire klif op 3120 meter boven zeeniveau, op ongeveer 900 meter boven de Paro-vallei aan de rechterkant van de Paro Chu (Chu betekent in het Bhutanees “rivier of water”). De rotshellingen zijn erg steil (bijna verticaal) en de kloostergebouwen zijn in de rotswand gebouwd. Hoewel het er prachtig uitziet, kunt u het klooster vanuit verschillende richtingen bereiken. Via het noordwesten met een pad door het bos, vanuit het zuiden langs het pad dat gebruikt wordt door toegewijden, en vanuit het noorden is de toegang via een rotsplateau dat de “Honderdduizend Feeën” wordt genoemd. Dit plateau staat ook bekend als Bumda (opscheppen). Een muilezelpad dat ernaartoe leidt passeert een dennenbos dat kleurrijk is versierd met mos en gebedsvlaggetjes. Bij het begin van het pad staat een door water aangedreven gebedsmolen. Van het water wordt gezegd dat het een zuiverende kracht heeft.  

Onderweg komt u eerst een Lhakhang (klooster op dorpsniveau) tegen en de tempel van Urgyan Tsemo. Deze tempel ligt net als de hoofdtempel op een rotsachtig plateau op een stijl uitstekende rots, ongeveer 100 meter boven de vallei. Vanaf deze locatie bevinden de gebouwen van het klooster zich in het tegenoverliggende gedeelte, dat bekend staat onder de naam “Koperkleurig Bergparadijs van Padmasambhava”. Hier hebt u een uitkijkpunt met een prachtig uitzicht en er is een café met kleine versnaperingen, een heerlijke plek om even een rustpauze te nemen 

De tocht die hierna komt is erg schilderachtig en u hoort hier alleen het geluid van de waterval. Langs de route zijn ook blauwe pijnbomen, gebedsvlaggen en kleine kiosken te zien met spulletjes die gebruikt worden voor de aanbidding (gebedsmolens, tempelklokken en schedels). De route is verder bezaaid met een aantal tempels.

De grote waterval die u onderweg tegen komt (60 meter hoog) valt in een heilige poel. De trekking eindigt bij het hoofdklooster waar de kleurrijke schilderijen worden getoond. De grot van Guru Rinpoche waar hij mediteerde ligt hier ook, maar deze wordt slechts 1 x per jaar voor het publiek geopend.  

Het is een zware klim naar boven, maar de pittige wandeling van 1,5 kilometer is absoluut de moeite waard. Regelmatig is het klooster omhuld door wolken wat een griezelig gevoel geeft door de afgelegen ligging.  

RONDREIZEN BHUTAN

BHUTAN RONDREIZEN

1 tour

LIGGING PARO TAKTSANG

TIJGERNEST BHUTAN