fbpx

Mandu

MANDU

HET SPROOKJE VAN RANI EN BAZ

Mandu, gelegen aan de rand van het Malwa-plateau, op een hoogte van 633 meter, werd achtereenvolgens gedomineerd door hindoeïstische en islamitische heersers. Mandu is ook bekend als de stad van vreugde. Het was in de 10e eeuw dat Raja Bhoja deze stad als een toevluchtsoord stichtte. Het werd overgenomen door de heersers van Delhi in 1304. De Mughals vielen deze plaats binnen in 1401. De Afghaanse gouverneur, Dilawar Khan vestigde het koninkrijk Mandu en hiermee begon het gouden tijdperk van deze plaats. Hoewel het nu een verlaten stad is, zijn de majestueuze gebouwen uit die tijd nog altijd imponerend.

Mandu is een plek waar liedjes die gaan over de liefde, van dichter-prins Baz Bahadur en zangeres Roopmati. Vanuit Roopmati Paviljoen heeft u uitzicht op het paleis van Baz Bahadur. In de 13e eeuw heette deze plaats ook Shahibabad.

De monumenten van Mandu zijn onder te verdelen in drie categorieën:

  • de Royal Enclave
  • de centrale groep
  • Rewa Kund-groep.

De Koninklijke enclave omvat Jahaz Mahal, Hindola Mahal. De centrale groep het graf van Hoshang Shah, Jami Masjid, Ashrafi Mahal en de Rewa Kund-groep heeft het Rewa kund, Baz Bahadur palace en Roopmati Pavillion.

Dan zijn er nog enkele monumenten die niet in een van de groepen worden bewaard, zoals het Hathi Mahal, het graf van Darya Khan, Dai Ka Mahal, Dai ki choti Behan Ka Mahal en vele andere dergelijke monumenten zijn het bezoeken waard.
De grandioze en opmerkelijke architectuur maakt het een van de plaatsen met de meest indrukwekkende collectie van Afghaanse kunst in India.

HOOGTEPUNTEN KONINKLIJKE ENCLAVE MANDU

JAHAZ MAHAL

De prachtige Jahaz Mahal werd gebouwd tijdens het bewind van Mandu Sultan Ghiyas-ud-din Khilji, van wie wordt aangenomen dat hij maar liefst 15.000 vrouwen heeft als zijn gemalin. Om de vrouwen van het Koninklijke consortium te huisvesten, werd Jahaz Mahal gebouwd in de tweede helft van de 15e eeuw. Hier verwijst  ‘Jahaz’ naar een schip en ‘Mahal’ naar een paleis, dat een weerspiegeling is van het gebouw zelf. Omringd door een vijver lijkt het alsof het boven het water zweeft.

De architectuur en structuur van Jahaz Mahal zijn zowel ontzagwekkend als geweldig qua techniek.Het paleis bootst het uiterlijk van een machtig schip na en is een samensmelting van Afghaanse, Mughal, Hindu en Mesopotamische architectuurstijlen.

HINDOLA MAHAL

Hindola Mahal wat volgens de Engelse vertaling “dansend paleis” betekent. De grootsheid van de Durbar-hallen is te zien in het weelderige paleis dat tijdens zijn bewind dienst deed als koninklijk hof voor Ghiyas-al-Din Sultan. Het geeft perfect de architectuur van Malwa-Sultanaat weer. De innovatieve structuur van het gebouw in combinatie met de voortreffelijke techniek trekt jaarlijks duizenden toeristen aan. De Mahal is gemaakt van zandsteen met prachtig uitgesneden kolommen. Hindol Mahal is nu een T-vormig gebouw dat in gebruik is als publiekszaal of openluchttheater. Het wordt verondersteld te zijn gebouwd in 1425 onder het bewind van Hoshang Shah, maar werd later aangepast tot wat het momenteel is onder de heerschappij van Ghiyas-ud-din Khilji in de 15e eeuw. De eenvoud van de architectuur is wat het onderscheidde van de rest van de monumenten. Het is echt een perfecte plek voor iemand die van geschiedenis en Koninklijke architectuur houdt.

HOOGTEPUNTEN CENTRALE GROEP MANDU

GRAF VAN HOSHANG SHAH

Hoshang Shah was de eerste formeel benoemde islamitische koning van de regio Malwa in Midden-India. Ook wel Hushang Shah Gori genoemd, hij stond bekend als Alp Khan voordat hij de titel Hoshang Shah aannam nadat hij was gekroond tot de heerser van Malwa. Zijn graf is een marmeren grafmausoleum dat in 1440 werd Mahmud Khilji werd voltooid. U komt binnen via een koepelvormige veranda. Het graf ligt in het midden en wordt overdekt door een grote koepel met kleine koepels op de hoeken. Het schermwerk en de sierlijsten van het interieur zijn opmerkelijk. Het graf wordt beschouwd als een heiligdom en de architecten van de Taj Mahal hebben hier inspiratie opgedaan.

JAMI MASJID MOSKEE IN MANDU

Deze gigantische moskee met rode stenen is zelfs vanaf een paar kilometer afstand zichtbaar, dankzij de dominante architecturale technieken die werden gebruikt door Hoshang Shah, die in 1440 begonnen is met de bouw van deze moskee. Inspiratie voor deze moskee had hij opgedaan van de ‘Omayyed-moskee’ in Damascus (Syrië). Helaas kon Hoshang Shah het monument niet zien voordat het voltooid was, omdat het 49 jaar duurde voordat het klaar was. De bouw werd voltooid onder Mohammed Khilji. Ondanks zijn eenvoud wordt het beschouwd als het mooiste en grootste voorbeeld van de Afghaanse architectuur in India.

ASHRAFI MAHAL

Een van de meesterwerken is Ashrafi Mahal, waarvan wordt aangenomen dat het is gebouwd om obesitas bij de koninginnen te verminderen! Volgens een van de beroemde folklore kwam Ghiyas-ud-din Khilji, die zich zorgen maakte over de obesitas onder zijn koninginnen, met een geweldig idee! Hij overwoog de koninginnen aan te moedigen hun gewicht te verminderen door hen te vragen de trap van Ashrafi Mahal regelmatig op en neer te beklimmen. In ruil daarvoor besloot hij ook een ‘Ashrafi’ (gouden munten) aan de koninginnen te schenken. Het aantal Ashrafi was gebaseerd op het aantal trappen dat elke koningin elke dag beklom. Vandaar de naam ‘Ashrafi Mahal’.

HOOGTEPUNTEN REWA KUND GROEP

HET SPROOKJE VAN RANI EN BAZ BAHADUR

Miyan Bayezid Baz Bahadur Khan was de laatste sultan van Malwa, die van 1555 tot 1562 regeerde. Hij volgde zijn vader Shuja’at Khan op. Baz Bahadur nam als sultan niet de moeite om voor zijn koninkrijk te zorgen en hij had ook geen sterk leger maar was meer toegewijd aan de kunsten en aan de liefde. Het lijkt wel een sprookje, wat het ook eigenlijk is was: Baz Bahadur werd verliefd op Rani Roopmati, een hindoe meisje van bescheiden afkomst, waarschijnlijk een herderin. Een jonge vrouw, gezegend met een magische stem die haar grazende vee begeleid aan de oevers van een rivier, en een jonge koning die haar tegen komt. Zijn zoektocht naar een vrouw eindigt en hij wordt verstrikt in haar schoonheid, zij die mooi was, want Roopmati betekent “mooie dame”. De sultan en de mooie dame. Rani Roopmati was dol op de rivier de Narmada, waar ze was opgegroeid, en om haar wens te vervullen om er dicht bij te blijven, bouwde de sultan een stuwmeer in het paleis dat voor haar was gebouwd. Tegenwoordig is het stuwmeer een van de mooiste locaties in het Roopmati-paleis. De rivier is zelfs vandaag nog zichtbaar vanaf Rani Roopmati Palace. Haar liefde voor muziek is nog steeds te zien in het paleis. Volgens de verhalen zou de koning de instrumenten bespelen terwijl zijn koningin zou zingen, de muren van het Mandu-paleis zijn stille getuigen van deze vereniging van liefde en muziek.

BAZ BAHADUR PALEIS

Koning Baz Bahadur was de laatste onafhankelijke heerser van Mandu die regeerde van 1555-1562. Zijn paleis is gebouwd tussen 1508 en 1509 door Khilji Sultan Nasir-ud-Din. Het paleis is een merkwaardige maar bjizondere mix van Rajasthani en Mughal-stijlen. Het paleis valt enorm op door zijn ruime binnenplaats omzoomd met hallen en hoge terrassen. Er zijn ongeveer 40 brede treden om de ingang van het paleis te bereiken en vanaf het paleis, gelegen op een heuvel, heeft u dan een schilderachtig uitzicht op de omliggende regio. Koning Baz Bahadur was dol op dit paleis vanwege zijn romance met Rani Roopmati.

RANI ROOPMATI PAVILION

Vanaf deze vintage plek heeft u een ongeëvenaard uitzicht op de rivier de Narmada. Het paviljoen heeft een achtergrondverhaal van een middeleeuwse romantiek die begon tussen Koning Baz Bahadur en Rani Roopmati. Eerder werd deze heuveltop gebruikt als observatiepunt van het leger om het koninkrijk te bewaken. Het paviljoen heeft ook twee wachttorens en prachtige binnenplaatsen, waardoor het een van de Mandu-toeristenplaatsen is die verplichte onderdelen van elke reisroute zijn. Er wordt gezegd dat Rani Roopmati een ervaren klassieke zangeres was en dat het paviljoen akoestisch was gemaakt zodat het haar beter van pas kwam. En vanaf deze plek kon Rani staren naar het paleis van haar minnaar.

REWA KUND

Nog een getuige van het legendarische liefdesverhaal van Roopmati en Baz Bahadur dat zich in de buurt van Jami Masjid bevindt is de Rewa Kund. Dit kunstmatige meer werd aangelegd om de watervoorziening van het Roopmati-paviljoen te garanderen. Er wordt ook gezegd dat Roopmati, die een bekende klassieke zanger was, vaak naar deze Kund kwam om te bidden.  Het gebouw bij het meer is omgeven met pilaren en bogen. En in de schaduw hiervan kunnen toeristen en pelgrims in alle rust genieten van de tijdloze schoonheid van dit heilige stuwmeer dat is aangelegd door koning Baz Barahadur.

OVERIGE HOOGTEPUNTEN MANDU

HATHI MAHAL

De naam Hathi-Mahal lijkt te zijn gegeven vanwege de nogal onevenredig grote pilaren, die eruitzien als de poten van een olifant om de hoge koepel erboven te ondersteunen. Oorspronkelijk was het gebouwd als plezierresort, maar later is het omgebouwd tot graf, omdat er nu een graf staat in het midden van de moskee. Er zijn drie gebogen openingen aan elke kant. De koepel heeft een hoge achthoekige basis die is verdeeld in stroken metselwerk die de koepel een ongebruikelijke hoogte hebben gegeven. Aan de buitenkant zijn nog sporen van decoratief tegelwerk te zien.

HET GRAF VAN DARYA KHAN

Dit graf is een geweldig exemplaar van islamitische kunst dat werd gebouwd door Darya Khan tijdens zijn regeringsjaren van 1510 tot 1526. Hij was ook opperrechter tijdens het bewind van Bahlol Lodi voor zijn regeringsperiode. Hij heeft het graf laten bouwen toen hij nog in leven was.  Het is verbonden met Hathi Mahal en valt tussen Hosai Village en Rewa Kund. De centrale koepel die de belangrijkste tombe is, wordt omgeven door vier kleine koepels en de structuur wordt ondersteund door enorme bogen. Het graf is gebouwd op een verhoogd vierkant platform in een kleine tuin. Het graf is een groots voorbeeld van islamitische kunst en architectuur.

DAI KA MAHAL

De Dai Ka Mahal is een graf gebouwd op de oostelijke oever van het Sagar Talao-meer bij Mandu, een historisch geruïneerd heuvelfort. Wie hier begraven ligt is onbekend. Het graf staat op een sokkel met gebogen openingen, een koepeldak en sporen van torens met paviljoen op de hoeken. Mandu kwam voor het eerst onder de aandacht tijdens de Paramara-dynastie aan het einde van de 10e eeuw en bleef onder het hindoeïstische bewind tot het begin van de 14e eeuw, toen het werd veroverd door de sultans van Delhi. De gouden eeuw kwam als de hoofdstad van de Sultans van Malwa tussen 1401 en 1531. Ze noemden het Mandu toen ‘Shadiabad’ (City of Joy) en bouwden paleizen, moskeeën en graven te midden van de tuinen, meren en bossen binnen de muren. De Dai-Ka-Mahal is een van de overgebleven gebouwen uit deze periode.

DAI KI CHOTI BEHEN KA MAHAL

Dai Ki Choti Behen Ka Mahal is een groep monumenten rond de Sagar Talao. Het monument is eigenlijk een mausoleum voor de zus van een “natte” verpleegster. “Natte” verpleegsters speelden een belangrijke rol in de sociale bovenlaag van het oude India. Zij gaven borstvoeding en verzorgen het kind of de kinderen van een andere vrouw en waren om verschillende redenen in dienst van de Koninklijke families. Deze verpleegsters bekleedden posities met een redelijke macht en belangrijkheid. Hun posities werden toegeschreven aan hun vermogen om een ​​lid van het koninklijk huis te voeden en te verzorgen. Dai Ki Choti Behen Ka Mahal vertaalt zich dan ook letterlijk naar het paleis van de zus van de natte verpleegster.

INDIVIDUELE RONDREIS CENTRAAL INDIA

CENTRAAL INDIA RONDREIS - 15 DAGEN

Rondreis Centraal India inclusief Mandu

Lees verder

LIGGING MANDU