fbpx
030-6055599 info@delta-holidays.nl

NOORD VIETNAM RONDREIS

Vietnam is een land dat mij positief verrast heeft. Ik had een voorstelling gemaakt door drie streken en landen te combineren, want zo zou Vietnam moeten zijn (dacht ik). Ik ben een fervent Azië-reiziger, was al in twee communistische landen geweest (Cuba en Bulgarije) en dat gecombineerd met elkaar, zou in mijn beleving Vietnam moeten zijn. Het was toch helemaal anders!

Na een lange vlucht via Kuala Lumpur kwamen we in Hanoi aan. Gelukkig had ik van te voren een transfer geregeld, en na de immigratie en het ophalen van onze koffers staat in de aankomsthal onze chauffeur op ons te wachten.

Na een rit van 45 minuten kwamen we aan in het centrum van Hanoi en bij ons hotel. En alles wat ik bedacht had hoe Vietnam zou zijn, verdween als sneeuw voor de zon. Dit was zo anders, dit had ik in mijn stoutste dromen niet kunnen bedenken. Druk, heel druk, toeristisch en toch ook vrij.

Allereest het verkeer…. Als ik hier braaf op mijn beurt zou wachten met oversteken, had ik daar nu nog steeds aan de zijkant van de stoep staan wachten. Op een gegeven moment ben ik maar gaan lopen, met de gedachte, jullie rijden wel om mij heen in plaats van dat ik op jullie moet gaan wachten. Oversteken is dus een avontuur op zich, en niet alleen in Hanoi, later zouden we dit ook gaan zien in Ho Chi Minh City.

Het was warm, zwaar bewolkt en de luchtvochtigheid was erg hoog. Na een korte siësta zijn we als eerste maar eens de omgeving van het hotel gaan verkennen terwijl het verkeer om ons heen raasde. Ons hotel zit net buiten het centrum en hier spreken de mensen eigenlijk geen Engels. Bij een restaurantje kregen we dan ook een menukaart met plaatjes en met handengebaren heb ik een soort van groentesoep weten te bestellen met stukken kip. Erg lekker, wel wat pittig. Hierna lekker terug naar het hotel, want de jetlag hakte er best wel in.

HANOI

De volgende dag staat Hanoi op de planning. Na een heerlijke nacht en een fijn ontbijtbuffet gaan we op stap. Ik had van te voren mijn reis in Nederland geboekt en moest alleen nog een aantal tickets en toegangskaarten ophalen bij het lokale reisbureau. Dus op zoek naar een taxi. In andere Aziatische landen was ik gewend om prijsafspraken te maken en vooral af te dingen. De aangehouden taxichauffeur steekt drie vingers op. Ik ga uit van 30.000 dong, omdat de receptie had gezegd dat deze rit maximaal 50.000 dong zou moeten kosten. Eenmaal aangekomen bij het reisbureau, geef ik 100.000 dong en ik krijg 30.000 dong terug. Hier gaat wat fout?!?! De prijs blijkt 30.000 dong per persoon te zijn en de taxi chauffeur vond dat hij wel fooi had verdiend. Ik word heel boos, en krijg uiteindelijk de fooi terug. Het is niet veel, want 27.000 dong is “maar” één euro, maar het ging mij om het principe.

TIP 1: Maak alleen gebruik van de taxi die van de twee staatsbedrijven zijn: Mai Linh en Vinasun. Deze twee bedrijven worden gecontroleerd door de overheid en hebben een betrouwbare meter.

Nadat we de kaartjes hebben opgehaald gaan we de stad verkennen. Eerst op zoek naar een geldautomaat (ATM). Ik ben miljonair in Vietnam.

Om dit vieren, drinken we een verse fruitshake bij een leuk restaurantje aan het Hoa Kiem meer en kijken we mensen. Hierna maken we in de fietstaxi een rondje om het meer waar veel mensen wandelen en yoga-oefeningen doen op de vele bankjes. In het meer ligt een eiland met de Ngoc Son Tempel. Via de beroemde rode brug, the Cau the Huc brug komen we bij deze tempel. Deze tempel is gebouwd in de 18de eeuw. Hier steken we een wierrookstokje aan voor alle lieve mensen in onze omgeving.

We vervolgen onze wandeling naar de St. Josephkathedraal. Mooi, eentje met Franse looks, niet spectaculair en we brengen ook een bezoek aan een pagode. Na de lunch gaan we door naar Hanoi Hilton, Hoa Lo Prison, een gevangenis gebouwd in 1886 door de Fransen met als doel politieke gevangen op te sluiten. Het leven hier was een hel, vol met martelingen in slechte omstandigheden. Het is een symbool van de Franse onderdrukking in het land. En die sfeer hangt er nog steeds. Toch heel indrukwekkend om te zien en te ervaren wat hier gebeurd is.

Omdat ik samen met een kind van vier reis, gaan we terug naar het hotel om even te zwemmen en uit te rusten.

Hierna pakken we de goede (overheids)taxi naar het Old Quarter. Hier ligt het waterpoppentheater. Om 18.30 uur zitten we op de eerste rij, in het midden, en hebben een fantastisch zicht op het toneel en de waterbak. 45 minuten genieten we van houten poppen die vast zitten aan een stok, die dansen en bewegen terwijl de artiesten die deze stokken vast houden, tot hun middel in het water staan. Na de show lopen we door het super gezellige Old Quarter, een drukte van jewelste met winkeltjes, straatstalletjes met eten en heel veel brommers.

Een eerste indrukwekkende dag.

MET DE TREIN NAAR SAPA

De volgende dag gaan we weer de stad in. Allereerst naar het vliegtuigmuseum. Een leuk museum, ook voor kinderen. Ook brengen we een bezoek aan de tempel van de literatuur en gaan we weer met de fietstaxi naar het mausoleum van Ho Chi Minh, de voormalige president van Vietnam en naar het museum over de president.

Nadat we gegeten hebben gaan we terug naar het hotel om een tas op te halen. Vanavond gaan we met de nachttrein naar Lao Cai, het treinstation om door te reizen naar Sapa.

TIP 2:  boek voor en na het arrangement naar Sapa hetzelfde hotel in Hanoi, want dan kunt u een koffer achterlaten zodat u met weinig bagage hoeft te reizen.

De trein komt om 05.45 uur aan en we vervolgen de rit verder naar Sapa. Een prachtige rit door de bergen en als de zon opkomt, maken we even een fotostop. Wauw!

Om half 8 komen we aan bij het hotel. De kamer is nog niet klaar, maar na een ontbijt en een kort relax moment in centrale kamer worden we opgehaald door onze gids, Pet.  We beginnen met een wandeling over de markt van Sapa, de vis- en vleesmarkt lopen we snel over in verband met de stank. Op de lapjesmarkt maken we kennis met de familie van Pet die hier staat. Hier speelt haar zoontje van drie jaar en die wil mee tijdens de hiketocht. Gelukkig is deze tocht, naar Cat Village, voornamelijk naar beneden, en mijn zoon van vier doet het fantastisch. Het eerste gedeelte is een uur wandelen en dan is het tijd voor een pauze. We stoppen bij een gebouwtje waar we genieten van muziek en dans.

Hierna moeten we weer naar boven, maar voor 60.000 dong huur ik een brommer die ons naar boven rijdt. Heel relaxed.

In het centrum van Sapa zoeken we een leuk restaurantje op en bestellen we een broodje hamburger. In Vietnam nemen ze dat heel letterlijk, want ze serveren hier een broodje met plakjes ham, “ham-burger”. In het hotel kunnen we even zwemmen en houden we een korte siësta. Na deze onderbreking zoeken we weer een leuk restaurantje op in de lange winkelstraat van Sapa. En dit restaurant heeft een open haard, heerlijk warm, want het is inmiddels flink afgekoeld in de bergen.

TIP 3: neem als u in de winter gaat (november – maart) extra warme kleding mee, want het koelt enorm af.

SAPA - TERUG NAAR HANOI

De volgende dag staat weer een trekking op het programma met onze gids Pet. Deze keer starten we met de auto naar de vallei richting het dorpje Lao Chai. Hierna volgt ook weer een prachtige trekking en ook deze gaat gelukkig voornamelijk naar beneden. In een klein restaurantje onderweg kookt onze gids een heerlijke maaltijd: loempia’s, noodlesoep, salade en patatjes. Erg lekker, maar ook veel te veel. Het laatste stuk van de trekking, een wandeling van 2,5 kilometer naar Ta Van is weer prachtig en onze gids maakt het ook voor mijn zoon leuk door verstoppertje te spelen en renwedstrijdjes te doen met hem. Tjonge, wat hebben kinderen een uithoudingsvermogen.

Terug in Sapa trakteer ik mezelf op een heerlijk massage. In de winkelstraat zijn diverse massagesalons waar dit kan voor weinig. Echt een aanrader! We eten een hapje en we worden weer naar het treinstation in Lao Cai gebracht voor de treinreis terug naar Hanoi.

Deze keer treffen we het iets minder met onze reisgenoten in de treincoupé, een echtpaar waarvan de man enorm snurkt, hele bossen gaan om!

TIP 4: het is ook mogelijk om tegen een meerprijs een coupe alleen voor uw eigen reisgezelschap te boeken (max. 4 personen).

TERUG IN HANOI

De volgende ochtend zijn we vroeg in Hanoi en met de taxi gaan we terug naar ons hotel. Hier heb ik mijn koffer in de opslagruimte kunnen achterlaten zodat we met een kleine tas naar Sapa kunnen.

Door een kleine betaling kunnen we eerder in de kamer en na een heerlijke douche slapen we nog even bij. De rest van de dag gaan we nog een aantal bezienswaardigheden bezoeken in Hanoi. We zien het eenvoudige huis van President Ho Chi Minh, Chua Mua Cot tempel en lopen langs het presidentieel paleis. Ook zijn we getuige van diverse fotoreportages van bruidsparen bij het Westmeer.

Hierna gaan we op tijd terug naar het hotel, want morgen staat, heel vroeg, de Halong Bay op het programma.

HALONG BAY

De volgende ochtend gaat de wekker heel vroeg en om 08.00 uur zitten we in de bus naar de Halong Bay. Onderweg maken we een korte stop bij een commerciële winkel, dit is de enigste stop die er is inclusief toiletten. Er is geen verplichting om iets te kopen, en daarom halen we alleen een ijsje.

Om 12 uur komen we aan in Halong City en moeten we even wachten bij een restaurantje. Met een kleine boot varen we vervolgens naar de Treasure Junk, onze cruiseboot voor de komende nacht.

En wauw, wat is dat gaaf zeg! We zetten onze koffers in de hut en maken een rondje over de boot. In het luxe restaurant wordt om 13.00 uur de lunch geserveerd. Een luxe lunch, met allemaal kleine hapjes, wel heel chique opgediend. Enorm wennen na het “straatvoedsel” van Hanoi.

Tip 5: op de Halong Bay cruises kunt u ook kindermaaltijden bestellen! Ook vegetarische- en aangepaste dieetmaaltijden zijn mogelijk, maar geef het op tijd door!

Terwijl we aan het lunchen zijn, vaart de boot uit, weg van het drukke Halong City en heel langzaam komen de eerste beroemde kalkrotsen te voorschijn, waar de Halong Bay beroemd om is.

Na twee uur varen, gaat de junk voor anker en kunnen we gaan kanoën. Echt heel gaaf, langs de prachtige grotten en kalkstenenbergen, ik kijk mijn ogen uit. Terug bij de boot kunnen we ook nog even gaan zwemmen. Nadat we ons opgefrist hebben, gaan we naar het restaurant waar het diner wordt geserveerd. Wederom een heel luxe diner met vijf gangen.

HALONG BAY DAG 2

De volgende dag gaat de wekker weer vroeg en om 06.45 uur sta ik (stoer) mee te doen met de Tai Chi les op het voordek. Ontspanning van lichaam en geest zou het moeten zijn, het is in ieder geval lekker even rekken en strekken.

Hierna krijgen we voor het ontbijt een klein snackje en stappen we over op een kleine boot want we gaan een bezoek brengen aan een floating Village, een drijvend dorp in de Halong Bay. Ze hebben hier alles, een school, een winkel en boot waar ze samen kunnen komen voor sociale activiteiten. Ook zijn er heel veel verschillende gekleurde huisjes die drijven op het water. Ook brengen we een bezoek aan de parelkwekerij. Hier bewerken ze de parels die gevonden worden in de oesterschelpen.

Na deze rondleiding varen we terug naar de Treasure Junk waar we genieten van de brunch. De boot vaart ondertussen terug naar Halong City. Hier komen we rond 12 uur aan en met de bus worden we terug gebracht naar Hanoi.

TIP 6: Boek twee nachten in de Halong Bay. Het is een geweldig gebied, indrukwekkend en één nacht is eigenlijk te kort, zeker ook omdat de transfer vanaf Hanoi best lang is.

Terug in het hotel eten we nog een hapje in het hotel en halen onze tweede koffer weer uit de opslag. Om 20.00 uur gaan we met de taxi naar het station. Met de nachttrein gaan we naar Hoi An, in Centraal Vietnam. Op naar ons volgende avontuur in Vietnam.

NOORD VIETNAM TIPS

Ik ben 10 dagen in Noord Vietnam geweest, en eigenlijk was dat veel te kort. Ik had graag nog de beroemde Train street in Hanoi willen zien, het gebied rond Mai Chau, Ninh Binh, Pu Luong Nature Reserve, het  Cuc Phuong National Park, Ba Be National Park en de beroemde watervallen Ban Gioc willen bezoeken. Noord Vietnam, wat ben je mooi en indrukwekkend, van drukke steden, tot prachtige natuur met de allermooiste rijstterrassen en de kalkstenenrotsen van de Halong Bay. Hier moet ik zeker naar toe terug!!